BADAN SIHAT OTAK CERGAS

Alhamdulillah.. dapat juga luangkan masa menulis entri dalam blog. Tak rajin mana tapi nak share dengan semua orang nukilan yang tidak seberapa dari blog nisha ini.

Dalam dunia ini yang penuh cabaran, tak kira dari segi teknologi atau apa sahaja sedikit sebanyak kita tak kira muda atau tua akan berusaha untuk mencapai yang terbaik dalam hidup kita.

Dalam hendak menggenggam atau mencapai suatu kejayaan, ramai yang mula menghadapi masalah kesihatan. Berpunca dari diri anda sendiri.. tidur tidak cukup, makan minum yang tidak teratur, tiada pendedahan pada persekitaran samada luar atau dalam. Pendedahan yang positif tau.

Ini antara masalahnya yang kebanyakkan anda hadapi

  • Tekanan
  • Kelesuan dan sakit badan
  • Kurang tidur
  • Kurang daya tumpuan
  • Sakit kepala berulang
  • Lemah daya ingatan
  • Kurang peka

Akibat dari masalah yang disenarai itu, sedikit sebanyak mengganggu produktiviti anda.. betul tak?set brilliant_Fotor

Bagaimana hendak perbaiki? Ada banyak cara. Tapi biarlah cara yang positif. Jangan cari jalan ambil mudah. No illegal ya.

Anda boleh cuba salah satu inisiatif ini iaitu dengan mengambil SET BRILLIANT Shaklee yang lengkap dalam mencapai kesihatan yang lebih baik dan hebat. Anda boleh klik pada gambar untuk lihat lebih jelas lagi

Terapkan slogan “BADAN SIHAT OTAK CERGAS”

Siapa tak gembira bila badan sihat?

Berminat nak tahu lebih lanjut atau ada sebarang pertanyaan boleh contact saya

NISHA RAZALI | SID : 1004211

TEL@WA@TG : 0182151847

Advertisements

Tip Kurus Mudah dan Berkesan

Jom Baca Tip Kurus. Artikel asal boleh klik kat sini

pitaukur

20 Tip Kurus Mudah dan Berkesan

1. Mulakan hari anda dengan menu dan jumlah sarapan yang mencukupi. Ini akan membantu mengurangkan jumlah kalori sepanjang hari.

2. Pastikan setengah hidangan untuk makan tengahari dan makan malam mengandungi sayuran dan buah-buahan

3. Makanlah sedikit sebelum anda menghadiri majlis makan malam. Ambillah telur rebus, epal dan minumlah teh sebelum ke majlis tersebut. Ini akan mengurangkan nafsu makan di majlis itu

4. Tambahkan satu hidangan untuk buah-buahan dan sayuran pada menu anda. Jika anda sudah lakukan, anda boleh tambahkan hidangan ini sehingga lapan  hidangan sehari untuk sayuran dan buah-buahan.

5. Untuk setiap hidangan, jangan sesekali menggunakan pinggan yang besar. Gunalah piring salad setiap kali anda makan tengahari dan makan malam

6. Ambillah hidangan sup yang lebih banyak. Sup biasanya rendah kalori dan membuatkan anda cepat kenyang.

7. Bawalah bekal ke pejabat. Ini untuk  membantu mengelakkan anda makan tengahari secara berlebihan.

8. Cubalah untuk tidak mengambil gula selama dua minggu. Mesti rasanya luar biasa dan menutup nafsu makan anda. Namun, jika anda bertahan, pasti akan menjadi kebiasaan.

9. Jangan ‘jadikan’diri anda gemuk dengan ‘memenuhi’  permintaan perut. Anda masih boleh mengambil 600 kalori dengan biskut atau bijirin tanpa anda sedari.

10. Jika anda suka mengunyah ketika stres, inilah masanya untuk berubah. Anda harus fokus mencari cara lain yang lebih sihat. Carilah jalan untuk mengatasi stres tanpa melibatkan makanan.

11. Berusahalah untuk mengambil menu  rendah kalori sebelum mengambil hidangan lain. Mulakan dengan salad, sayuran dan sup. Apabila tiba pada makanan utama, sudah tentu perut anda penuh untuk menerima menu tinggi kalori

12. Ambillah sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam. Sebahagian dari anda suka hobi makan di tengah malam. Ini adalah cara mereka yang makan tidak teratur atau suka mengambil makanan tidak seimbang.

13. Jadikan makanan sebagai hidangan yang mempunyai tujuan iaitu ‘hidup sihat’. Nikmatilah makanan itu dan yakin bahawa makanan itu akan memberikan nutrisi pada badan anda.

14. Ubahlah jadual makan malam anda. Kalau kebiasaan anda suka mengunyah, cubalah kurangkan sedikit demi sedikit. Lama kelamaan ia akan membuatkan tangan dan fikiran andalupa pada snek malam.

15. Jadikan aerobik sebagai aktiviti yang menyenangkan. Ajaklah keluarga untuk bergerak dengan muzik kegemaran anda

16. Tulis di atas sekeping kertas ‘tutup selepas makan malam’. Tampalkan di pintu peti

17. Gosoklah gigi selepas waktu makan malam. Ini untuk mengingatkan anda bahawa waktu makan sudah habis.

18. Bersenamlah dan jadikan ia sebagai kegiatan yang menyihatkan.

19. Makanlah ketika tiba waktu makan. Jangan sesekali melakukan perkara lain pada waktu makan seperti membaca, menonton televisyen atau melayari internet.

20. Sebelum anda membeli belah, berjalanlah sebanyak tiga pusingan di pusat membeli belah tersebut.

nak kurus

Diet dengan Set Slimming Shaklee

Set Slimming Shaklee bertindak dalam 3 cara secara asasnya iaitu:
– Bakar/ pecahkan lemak dengan Lecithin/Omega Guard
– Buang/ detox lemak dan toksin dengan alfalfa/herblax
– Bina otot/fit dengan cinch shake/ESP

Ini bergantung kepada siapa yang mengambil set ini:
– Ibu menyusu
– Bukan menyusu(Lelaki dan wanita)

more advice? more tips?

Jom jadi customer saya
Nisha Razali (SID : 1004211)
Tel|WA : 0182151847

clog duct??

Mommy.. mommy… jom baca. Artikel asal boleh click kat sini

clog duct

clog duct

Apa itu duktus tersumbat?

Terdapat dua jenis duktus tersumbat. Jika anda mengalami benjolan bengkak di buah dada anda yang berasa sakit, lazimya disertai radang kemerahan yang bertompok pada kulit berdekatan benjol itu, ini dikatakan “duktus susu tersumbat”. Malah, duktus ini sebenarnya tidak tersumbat tetapi tisu di sekitar duktus susu itu radang dan menekan duktus tersebut. Duktus tersumbat sebenarnya adalah mastitis di peringkat awal.

Duktus yang betul-betul tersumbat jarang berlaku dan selalunya berlaku dalam beberapa minggu atau bulan selepas ibu mula menyusukan. Biasanya benjolan itu sakit dan kadang-kala terdapat juga tompok merah.

Sesetengah wanita akan mengesan satu tompok putih kecil pada hujung puting mereka, iaitu tanda saluran tersumbat dan sel kulit tumbuh di atasnya. Ini sebenarnya ialah lecur yang mudah dirawat. Jika anda menghidapinya, anda boleh merawatnya dengan mencucuk hujungnya dengan jarum yang steril. Lakukan ini selepas bayi anda telah menyusu iaitu apabila kulit anda lebih lembut.

Apa punca duktus tersumbat?

“Duktus tersumbat” (deskripsi yang lebih tepat ialah radang duktus) selalunya disebabkan oleh buah dada yang tidak “diperah” dengan efektif oleh bayi semasa dia menyusu. Jika buah dada tidak disalirkan dengan betul, susu akan terus “mengundur” disebabkan penhasilan lebih cepat daripada saliran. Susu ini akan dipaksa mengalir ke tisu sekitar yang akan menyebabkan keradangan, tisu jadi merah, panas dan sakit.

Perasaan seakan-akan selesema mungkin mengiringi mastitis dan ianya bukanlah tanda jangkitan (walaupun mastitis boleh menjadi jangkitan, selalunya ia adalah keradangan). Perasaan seakan-akan selesema ini adalah tanda bahawa badan anda menyangkakan susu itu sebagai protin asing dan sistem imuniti anda bertindak melawannya.

Apa yang boleh saya lakukan mengenainya?

Masalah duktus tersumbat boleh diselesaikan dengan memastikan bayi anda menyusu dengan efektif. Untuk melakukannya, dia mesti melekap pada dada anda dengan rapat. Panduan langkah-demi-langkah kami menunjukkan bagaimana ini dilakukan.

Adalah penting untuk bertindak dengan segera supaya anda dapat menghapuskan simptom awal sebelum ia mengembang menjadi mastitis sebenar.

Jika boleh, hubungilah pakar runding penyusuan dengan segera. Beliau dapat memastikan cara pelekapan bayi yang betul dan membantu bayi anda menyusu dengan efektif. Ini akan membolehkan susu terus disalirkan terus melalui buah dada anda. Rujuk penyusuan A-Z kami untuk bantuan atau berbincang dengan pakar pediatrik, pakar obstetrik atau doktor keluarga anda yang boleh mencadangkan seorang pakar runding.

Buat masa ini, ingatlah bahawa:

Penting untuk terus menyusukan bayi anda walaupun ianya menyakitkan. Menyusulah sekerap mungkin dan elakkan masa yang panjang di antara penyusuan.
Mempelbagaikan posisi penyusuan boleh membantu bayi anda melekap dengan lebih baik.
Mengambil panadol boleh membantu melegakan keradangan dan kesakitan.
Menggunakan pam buah dada selepas setiap penyusuan boleh membantu mengeluarkan susu.
Mengurut buah dada anda sebelum dan selepas penyusuan adalah sangat efektif.
Meletakkan kain flanel yang hangat (atau sejuk) di buah dada, bermandikan air panas dan urutan lembut juga boleh membantu.

Jika simptom anda tidak menyusut (selalunya selepas 24 jam) atau jika anda mula berasa sakit dan seakan-akan mendapat selesema, hubungilah doktor anda. Anda mungkin menghidapi mastitis dan anda memerlukan antibiotik jika anda mendapat jangkitan. Bacalah artikel kami mengenai mastitis untuk maklumat lanjut.

Adakah ini akan menjejaskan bayi saya?

Kadang-kala, aliran susu anda pada buah dada yang terjejas itu lebih perlahan daripada biasa dan ini mungkin menyebabkan bayi anda menjadi “cerewet” apabila menyusu pada buah dada tersebut. Selain itu, ia tidak akan menjejaskan bayi anda.

lecithin shaklee

Retail Price RM52.50 (180 biji). Supply for 3 month

Bolehkah saya terus menyusu?

Adalah penting untuk terus menyusu supaya bayi anda dapat menyalirkan buah dada dan mengeluarkan semua susu, dan anda boleh mengelakkan daripada menghidapi mastitis. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai suhu yang tinggi selepas 24 jam, dan terus berasa sakit selepas mengikuti nasihat yang terdapat di atas, anda perlu berjumpa dengan doktor anda.

Tahukah anda, Lecithin membantu mengurangkan risiko #clog duct atau duktus susu tersumbat pada Breastfeeding Moms.
selain dari itu,
* Ia membakar lemak yang berlebihan dalam badan ibu.
* Ia membantu ibu mengatasi masalah lupa atau “short memory” yang biasa dilalui selepas melahirkan.
* Ia membantu menyalurkan inositol dan kolin di dalam susuibu untuk perkembangan otak bayi.

 

JOM DAPATKAN LECITHIN DARIPADA SAYA

Nisha Razali (SID:1004211)

TEL|WA : 0182151847

Tengahari

Bismillahhirahmannirrahim.. alhamdulillah. Dah lepas makan, mata jadi layu lah pulak. Macam nak sendal dengan batang mancis atau pun lidi. Dok dalam opis mana nak dapat semua tu.. adeh.. mengantuk sangat. Yang teramat sangat.

A’ah.. baru teringat lecithin .. omega ku.. dok situ diam2 tunggu aku datang. engkau bukan tak tahu.. ko memang akan aku telan kejap lagi. Tapi apa kan daya tangan sebelah tengah pegang corong pump dan tangan sebelah tengah menaip. Beg sandang kat hujung kaki.

Sabar.. sabar.. sessi mengepam jap lagi abih. Tu rupa lecithin dengan omega. Senang nak telan.PhotoGrid_1393565229088

Oh!!! Dalam diam rupanya hanya tinggal sebulan lagi aku nak bye bye opis aku nie. Tanpa fikir panjang suka suki aku resign. apa aku nak buat lepas nie yea?

Interview? Takde lagi orang panggil untuk interview.

Bisnes? Aku malas nak buat tapi sebab keadaan dah mendesak tahap dah RED alert. Nak tak nak aku kena buat. Dan keputusannya 200% tumpuan aku kat SHAKLEE.

Kenapa aku pilih SHAKLEE? Mudah.. senang.. tak payah simpan stok.. customer nak order barang terus jea order online. Barang akan sampai ke alamat customer. COD? Buat gak. Anggap customer tu sebagai kawan. Tambah kawan lagi 😀

Best kan?