Perlukah kita detoks?

Terkeluar idea nak tulis pasal “perlukah kita detoks?”

Ada QUIZ untuk anda yang akan menentukan adakah anda perlu Detox atau tidak.fikir

Jawab sejujurnya dengan ya atau tidak. Beri nilai 1 untuk Ya, nilai 0 untuk Tidak.

1) Adakah anda merasa lelah / badan sakit2 ketika bangun pagi, walaupun anda cukup tidur?
2) Apakah anda minum lebih daripada 3 cawan kopi, teh, atau softdrinks sehari?
3) Apakah anda sering mengalami gelisah/fikiran negatif/moody/stress?
4) Apakah anda sering berasa kembung selepas makan?
5) Apakah anda menkonsumsi alcohol setiap hari?
6) Apakah anda merokok dan / atau tinggal / kerja bersama perokok?
7) Adakah anda tinggal dan bekerja di bandar besar?
8) Apakah anda jarang makan buahbuahan dan sayur-sayuran segar?
9) Adakah anda makan daging merah lebih dari 2 kali seminggu?
10) Apakah anda sering makan bergoreng dan fast food?
11) Apakah anda sering selesema atau alahan?
12) Apakah mood anda sering berubah-rubah
13) Apakah anda sering ketagihan makanan seperti makanan yang manis2 atau roti?
14) Apakah anda sering tidak makan pagi?
15) Apakah berat badan anda mudah naik?
16) Apakah anda sukar menumpukan perhatian?
17) Apakah anda sering sembelit dan cirit-birit?
18) Apakah anda sering sakit otot?
19) Apakah anda sering cepat lelah?
20) Apakah anda sering mengalami jangkitan fungus?

Jika Total anda 5 atau lebih, disarankan anda melakukan Detox.

 

laluan-detoks

Sumber : Google

Perlukah kita detoks?

Perlu, kerana Detoksifikasi (detoks) adalah proses pengeluaran racun atau zat-zat yang bersifat racun dari dalam tubuh. Anda boleh lihat bagaimana proses Detoks berlaku melalui gambarajah di sebelah.

Terapi detoks paling tua dan sudah ratusan tahun dilakukan oleh manusia adalah puasa. Dengan pola makan yang lebih sederhana dan semulajadi sahaja, manusia dahulu sudah memahami bahawa sekali waktu tubuh perlu detoks.

Detoks amat penting bagi manusia moden dengan pola makan yang cenderung menimbulkan hampas lebih banyak dan tersumbat pada sistem tubuh.

Adakah anda tahu, toksin mengakibatkan proses penuaan dan kerosakan lebih cepat pada seluruh sel tubuh. Waktu tidak ada hubungannya dengan penuaan. Penuaan atau proses degenerasi semata-mata adalah karena toksin dan dehidrasi yang kita tabung selama bertahun-tahun.

Apa manafaat dari Detox?

Tujuan detoks ini mengurangkan beban dari sistem pencernaan, sehingga dapat bekerja lebih berkesan, dan untuk merangsang organ2 badan yang tugasnya membersihkan dan menghilangkan racun.

Detoks akan meningkatkan penampilan kita secara menyeluruh, pola tidur akan kembali normal dan menstabilkan keadaan emosi kita. Detox juga meningkatkan gaya hidup yang sihat, kesihatan yang lebih baik dan menurunkan berat badan yang berlebihan.

Kejayaan Detox sangat bergantung apa yang anda makan dan minum, tetapi kejayaannya dapat ditingkatkan dengan pengambilan salah satu supplemen ini untuk mempercepatkan pembuangan toxin agar anda lebih relax dan mengurangkan stress. Ibu mengandung tidak dibenarkan ambil yea.

Herb-Lax™_Fotor_Collage_Fotor

 

Berminat, contact me as usual

~ NISHA RAZALI | SID : 1004211 | TEL @ WA : 018 215 1847 ~

Advertisements

Menyahtoksin untuk tubuh yang sihat, bertenaga dan wajah berseri

Menarik tajuk hari ini. Siapa belum lagi detox? Sebelum itu, jom kita baca simptom-simptomnya

 

Adakah anda mengalami salah satu daripada masalah berikut?

-> Jerawat / Kulit kusam

-> Selalu berasa lesu dan kurang bertenaga

-> Sakit kepala berulang

-> Rasa gatal, emosi bercelaru

-> Radang pada kulit

-> Alahan

-> Ekzema

 

Simptom di atas menunjukkan yang tubuh anda mungkin mempunyai toksin yang berlebihan. Set Shaklee Super Detox dapat membantu mengeluarkan toksin dan bahan buangan daripada badan untuk mengembalikan tubuh yang sihat.

Kebaikan:

~ membantu menyingkirkan toksin berbahaya daripada badan

~ membantu meningkatkan kesihatan hati

~ meningkatkan seri wajah

~ meningkatkan sistem imun terhadap jangkitan tubuh

 

Gambar di bawah ini telah ditulis kebaikan setiap produk (Klik kat gambar tu untuk lihat lebih jelas)

Garlic_Fotor_Collage_Fotor_Fotor

Jika ada sebarang pertanyaan, contact me as usual

Nisha Razali | SID : 1004211

TEL @ WA : 018 215 1847

Penyusuan susu Ibu (SI)

Bismillahhirrahmannirrahim,

Alhamdulillah.. hampir setahun saya full breastfeed Alhusaini. Masih jauh lagi untuk cukupkan 2 tahun. Bukan senang yea.. banyak cabaran yang kena lalui.bf

Jom kita baca artikel ini. Saya petik artikel ini daripada Sis Farihah. Semoga boleh menjadi pedoman kita bersama.

Untuk berjaya dalam penyusuan… cuba ELAKKAN perkara berikut:

1. Tidak mengepam atas alasan payudara tidak bengkak
Breast hanya akan cepat bengkak apabila pengambilan makanan yang tinggi kandungan protein seperti ESP dan alfalfa. Sesi mengepam yang konsisten (dan kerap) akan membantu memberi signal kepada otak bahawa badan perlu menghasilkan lebih banyak susu kerana sentiasa ada permintaan.

2. Pengambilan minuman bergas dan berais
Secara perlahan2 amalan ini akan mengganggu penghasilan susuibu. Walaupun mungkin tidak berlaku kepada semua ibu namun yang ibu pasti amalan ini akan menyebabkan si ibu mudah mendapat sakit urat disebabkan pengambilan ini yang berterusan.

3. Pengambilan minuman berkafien
Kafein menggangu kelancaran saraf dalam jangka panjang. Walaupun ada yang membuat kenyataan, buah kopi mengandungi antioksida yang tinggi…namun kita tidak makan buah kopi ratah begitu sahaja…ianya diproses dan telah kita maklum kopi itu mengandungi kafein yang lebih tinggi berbanding teh.

4. Pengambilan supplement khas untuk diet
Apabila si ibu mengambil supplement untuk diet seperti menjadikan minum berfiber menggantikan makanan sarapan pagi maka secara langsung si ibu telah mengurangkan zat asli dalam badannya. Walaupun jaminan selamat namun yang paling perlu kita fahami ialah, susuibu itu sangat kaya dengan nutrisi melalui pengambilan makanan si ibu. Maka apabila makanan yang sepatutnya dimakan itu digantikan segalanya dengan pengambilan suplement semata2 maka khasiat sebenar akan berkurang dan secara langsung memberi kesan kepada penghasilan susuibu pada masa akan datang. Supplement sepatutnya diambil hanya untuk mengisi ruang kekosongan zat dalam badan dan BUKAN menggantikan pengambilan makanan  harian yang sebenar. Bagi ibu2 yang mengamalkan supplement diet pasti dapat melihat hasil perahan susuibu cair berbanding dengan mereka yang mengambil supplement sebagai tambahan kepada makanan harian mereka yang mendapat hasil susuibu sangat pekat dan lebih enak, pastinya!

ibu menyusu5. Merungut setiap masa
Jangan sesekali merungut atau rasa kecewa dengan hasil perahan tetapi sebaliknya sentiasa bersyukur agar Allah menambahkan nikmat seperti janjiNya iaitu Allah akan menambahkan nikmat kepada sesiapa sahaja yang bersyukur.

*Sentiasalah bersyukur dengan apa yang ada. Walaupun pam cuma dapat 1-2 oz sahaja, tapi sentiasa ucapkan Alhamdulillah tanda syukur di atas nikmatNya. Sekurang-kurangnya kita masih dapat memberikan susu kita kepada si kecil, walaupun kais pagi minum pagi, kais petang minum petang..

Nisha Razali

SID : 1004211 | TEL @ WA : 018 215 1847 | zubainishah@gmail.com

Sakit ketika bersama

Bismillahhirrahmannirrahim..

Hari nie tajuk agak extreme dari biasa.. yang dah berkahwin atau belum boleh jea baca.. sekurang2nya kita dapat share info dengan semua orang.

SAKIT? Hubungan kelamin tidak sepatutnya menyakitkan. Seks sepatutnya menjadi hubungan batin suami isteri yang menyeronokkan, bukan sebaliknya.

Jika anda mengalami kesakitan ketika bersama suami, berhentilah kerana ia mungkin memberikan isyarat bahawa ada sesuatu yang tidak kena.

Dispareunia (dis-pa-run-ya) merupakan terma yang digunakan oleh para doktor secara eksklusif untuk wanita bagi menggambarkan masalah kesakitan ketika melakukan persetubuhan.

Bagaimanapun, lelaki jangan terlalu gembira kerana ia juga boleh berlaku kepada mereka.

Namun demikian, seperti biasa, tidak ramai wanita yang berjumpa doktor mengenai perkara ini meskipun banyak yang boleh dilakukan untuk merawatnya, sekali gus mengembalikan semula keintiman pasangan yang sebelum ini mungkin dilema.

Rasa takut dan malu menghalang wanita daripada mendapatkan bantuan perubatan.

Aku tak normal, tiada apa yang boleh dilakukan, mungkin itu yang wanita fikirkan sekalipun hakikatnya, ia sama sekali tidak benar.

Harus ditekankan di sini bahawa sakit semasa melakukan hubungan seks bukanlah sesuatu yang boleh dianggap normal. Anda juga tidak perlu hidup dengannya.

Mengapa kesakitan berlaku?

Kesakitan boleh dikaitkan sama ada secara fizikal mahupun emosi. Wanita akan mengalami empat fasa semasa hubungan kelamin yang secara ringkasnya dinyatakan seperti di bawah:

* Fasa keinginan nafsu berahi: Perasaan yang berkehendakkan kepada aktiviti hubungan kelamin

* Fasa kebangkitan nafsu berahi: Perubahan fizikal terjadi di mana faraj dan vulva menjadi lembap, otot-otot faraj menjadi bertambah longgar, klitoris mengembang serta membengkak, rahim meninggi dan faraj menjadi bertambah dalam serta panjang dan melebar.

“Fasa kebangkitan ini penting untuk persediaan faraj semasa menerima alat sulit lelaki (penis),” kata Dr. Shah Reza.

* Fasa puncak syahwat: Satu rangsangan kemuncak aktiviti. Otot-otot faraj dan vulva mengembang mengecut – menimbulkan keseronokan tidak terkira. Klitoris juga boleh menimbulkan rasa kemuncak

* Fasa resolusi/ketetapan: Faraj, rahim serta klitoris kembali ke struktur asal.

Tambahnya, jika fasa-fasa di atas tidak berlaku, hubungan kelamin menjadi satu aktiviti yang menyakitkan, tidak memberangsangkan serta mendatangkan ketidakselesaan.

Jika ingin tahu lebih lanjut, anda boleh baca artikel sepenuhnya disini.

Ok.. direct to point.. Bagi yang ingin mencuba produk shaklee untuk keintiman, saya suggest 2 produk iaitu

Alfalfa – ia mengandungi phytoestrogens juga menyebabkan ia mempunyai fungsi seperti kacip Fatimah, maka, membantu dalam “hubungan” suami isteri

Vitamin E – ia juga membantu seorang isteri menstabilkan hormonnya sekaligus meningkatkan citarasa seksual.

Jika anda ingin rasakan sensasi Vitamin E dan Alfalfa, kene lah cuba sendiri yea!!

Nak order? contact saya seperti biasa

Nisha Razali | SID : 1004211

TEL / WA : 018 2151 847 | zubainishah@gmail.com

Kelebihan dan manafaat ALFALFA

Alfalfa Complex

Saiz S (330 biji) RM 53.75; Saiz L (700 biji) RM97.50

Bismilillahhirrahmannirrahim.. hari ini kita cerita pasal alfalfa. Ianya bukan hanya untuk orang perempuan sahaja tetapi lelaki pun boleh ambil.

Untuk pengetahuan anda, Alfalfa ni raja segala tumbuhan. Alfalfa merupakan pusat pengumpulan segala nutrien. Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi.  Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi

Alfalfa Complex merupakan satu Formulasi Shaklee Signature yang pada asalnya dibangunkan oleh Dr. Shaklee pada tahun 1950’s.
•    Sumber semulajadi alfalfa.
•    Pil juga boleh dihancurkan dan dicampur ke dalam air
sebagai minuman herba semulajadi.

Alfalfa tidak mengandungi perasa tiruan, pemanis, pewarna, bahan pengawet tambahan, fungisid, bakteriosid, hormon2 sintetik, pengawalatur tumbesaran atau bahan2 kimia.

Jom lihat antara kelebihan dan khasiat Alfalfa untuk lelaki dan wanita

~~ Dikatakan tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian
~~ Melegakan sakit sendi dan belakang.
~~ Menghilangkan kelesuan dan tekanan.
~~ Memberi kelegaan semasa haid (untuk wanita).
~~ Merawat arthitis
~~ Bagus untuk elergi dan ekzema
~~ Merawat athma
~~ Mencuci usus bagi membuang toksik
~~ Mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor
~~ Meneutralkan asid dalam badan
~~ Merawat masalah keputihan pada wanita (untuk wanita).
~~ Membesar dan menegangkan payudara (untuk wanita).
~~ Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri (untuk wanita).
~~ Memulihkan urat selepas bersalin (untuk wanita).
~~ Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
~~ Meningkatkan stamina seorang suami
~~ Melegakan sembelit
~~ Membuang angin dalam badan
~~ Milk booster
~~ Meringankan masalah urat timbul (Varicose viens)
Jangan lepaskan peluang menarik ini!! Nak order dengan saya, boleh contact saya pada nombor yang tertera di bawah.

Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus eritematosus sistemik(SLE) perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.

Nisha Razali
Shaklee Independent Distributor [ID No : 1004211]
018 215 1847 | zubainishah@gmail.com.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Kombinasi Alfalfa

Bismillahhirrahmannirrahhim..

Jom kita lihat kombinasi Alfalfa.

– Alfalfa dan ESP/Mealshakes/Cinch Shake = Milkbooster/kekalkan berat badan
– Alflafa dan vitamin e = untuk kulit yang gorgeous, detox, keintiman
– Alfalfa dan GLA = detox, keintiman, hamil
– Alfalfa dan Vita C = untuk detox, alergi, mencantikkan kulit
– Alfalfa dan Ostematrix = untuk kesihatan tulang, melawas
– Alfalfa dan OmegaGuard = Detoks & Bakar lemak, membantu mengawal tahap kolesterol juga
– Alfalfa dan Lecithin = Detoks, tubuh langsing
– Alfalfa dan Herblax = Detoks
– Alfalfa dan Zinc = Diabetes
– Alfalfa dan Garlic = membuang angin dalam badan

dan lagi.. dan lagi.. ikut pada budget anda.

Untuk keterangan lanjut mengenai produk dan juga pembelian, hubungi:

Nisha Razali

SID : 1004211 | Tel : 018 215 1847 | zubainishah@gmail.com

Sembelit

Sesiapa ada masalah sembelit. jom baca. Tak rugi pun. Saya sendiri mengalami masalah yang sama. Selepas mengambil supplemen shaklee masalah sembelit dapat diatasi. Artikel asal boleh klik kat sini

sembelitPERNAHKAH anda meneran hingga merah muka atau mengetap gigi manakala kaki bersilang sambil mengepit punggung ketika membuang air besar? Jika anda perlu berdepan dengan kesukaran setiap kali berada di tandas, ini bermakna anda mengalami sembelit kronik.

Disifatkan sebagai gejala dan bukan sejenis penyakit yang merbahaya, setiap individu pernah mengalami masalah ini. Sungguhpun begitu, masih ramai yang menganggap sembelit sebagai isu remeh dan berpendapat ia boleh diselesaikan dengan banyak meminum air.

Menurut Pakar Perunding Bedah Am dan Kolorektal, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof. Madya Dr. Ismail Sagap, sembelit ialah situasi apabila individu membuang air besar kurang daripada tiga kali seminggu dan keadaan itu berlarutan sehingga beberapa bulan.

“Seseorang itu juga boleh memiliki gejala sembelit jika lebih 40 peratus najis yang dikeluarkan adalah keras. Lazimnya, individu normal akan mengeluarkan 75 peratus najis lembut dan proses pembuangan lebih lancar tanpa perlu meneran dengan kuat.

“Penghidap sembelit kronik biasanya tidak membuang air besar untuk beberapa hari. Malah terdapat juga kes membabitkan pesakit yang tidak membuang air besar dengan sempurna sehingga berbulan-bulan.“Perut pesakit akan mengembung, kejang dan sakit serta kurang selera makan. Bagi kanak-kanak, sedikit cairan atau calitan najis lembut pada seluar dalam adalah petanda bahawa anak itu mendapat sembelit.
“Sungguhpun begitu, kebanyakan masalah sembelit membabitkan golongan usia pertengahan dan banyak terjadi kepada wanita muda,” ujarnya.Jelas Ismail, wanita muda sering memilih untuk menahan air besar daripada membuangnya terutama jika berada di kawasan awam seperti kompleks beli-belah yang mempunyai tandas kotor.

“Ramai wanita muda berasa geli untuk membuang air besar di tandas awam. Mereka lebih rela menyimpan najis dan membuangnya apabila sampai di rumah daripada terpaksa mencangkung atau duduk di dalam tandas yang kotor dan berbau.
“Tetapi keadaan yang biasa berlaku adalah sebaliknya. Apabila sampai di rumah, perasaan untuk membuang air besar sudah hilang dan tiada sebarang najis dilepaskan walaupun menunggu lama di dalam tandas,” ujarnya,

Tabiat melengah-lengahkan proses pembuangan air besar juga dipercayai menyebabkan perut gembung malah boleh mengakibatkan usus menjadi malas.
Keadaan tersebut menyebabkan pergerakan najis di dalam usus menjadi lambat atau tidak bergerak sekali gus menyebabkan usus tersumbat.
“Apabila najis sudah sampai di rektum, ia akan memberi signal kepada otak untuk memberitahu bahawa sudah sampai masa untuk ke tandas. Tetapi apabila kerap berlengah ke tandas, usus menjadi kurang sensitif dan otak tidak lagi boleh mencerna isyarat itu. Akhirnya individu tersebut lebih selesa untuk tidak ke tandas.
“Keadaan ini lama-kelamaan boleh mendatangkan masalah seperti perut kembung, muntah dan rasa sangat tidak selesa,” katanya.
Sementara itu, Pakar Gasteroenterologi, Pusat Perubatan Kampung Baru (KBMC), Dr. Ishak Mas’ud berpendapat, sembelit terdiri daripada tiga peringkat iaitu sembelit sejak lahir, pertengahan dan utama.
“Sembelit boleh menjadi gejala yang tidak merbahaya dan ia juga boleh menjadi sebaliknya.
“Sembelit yang tidak merbahaya hanya bersifat sementara dan disebabkan oleh pengambilan ubat-ubatan seperti ubat tahan sakit dengan dos tinggi sehingga boleh memperlahankan pergerakan usus.
“Sembelit jenis ini juga boleh terjadi kerana pertukaran cara pemakanan yang kurang serat. Turut menjadi punca sembelit ialah kehadiran luka kecil pada bahagian lubang dubur yang memberi kesan yang amat sakit apabila membuang air besar.
“Bagi golongan warga emas dan pesakit angin ahmar, masalah najis melekat pada usus juga boleh menyebabkan mereka terpaksa meneran sehingga kulit dubur merekah, pedih dan berdarah,” jelasnya.
Secara klinikalnya, sembelit hanya bersifat gejala dan bukan penyakit. Namun, itu bukan alasan untuk masyarakat terus menganggap ia sebagai isu ringan apatah lagi jika menghidap sembelit secara berterusan untuk tempoh dua hingga tiga minggu.
Ironinya, masih ramai menganggap kesukaran membuang air besar dan najis berdarah sebagai buasir sedangkan ciri itu adalah tanda-tanda yang menjurus kepada kanser usus.
“Sembelit yang merbahaya terjadi disebabkan oleh kanser usus dan saluran najis yang tersumbat.
“Justeru, sekiranya anda mengalami sakit perut, sembelit dan najis berdarah serta kehadiran lendir yang berlarutan, jangan anggap ia adalah buasir. Seelok-eloknya, jumpa doktor dan lakukan pemeriksaan kolonoskopi.
“Ada beberapa kes yang pernah saya kendalikan menganggap sembelit dan najis berdarah hanya sebagai buasir, hakikatnya ia adalah kanser usus yang sudah serius,” ujarnya ketika ditemui Jurnal baru-baru ini.jadi ikutilah petua tradisioanal yang mudah dan ringkas ini:

Jika anda mempunyai masalah sembelit dan sukar untuk membuang air besar anda boleh mencuba petua mudah ini iaitu dengan minum air pisang masak caranya ambil 2 biji pisang lemak manis yang cukup masak kisar bersama 1 gelas air sejuk setelah itu minumlah air pisang tersebut.Lakukan setiap hari sehingga sembelit anda sembuh.

Anda juga boleh mengambil supplement dari produk Shaklee.

Untuk yang tidak hamil atau kaum lelaki
Herb – lax:
Alfalfa Complex:

Kebaikan:
– melegakan sembelit
– meningkatkan kesiatan sistem penghadaman
– menyokong kesihatan usus
– membantu menyahtoksinkan badan
– membantu mengurangkan berat badan

Untuk Ibu Hamil, Ostematrix

Kebaikan:
– Tidur malam lebih lena
– Menghilangkan bisa-bisa kaki serta letih badan
– Mengelakkan sakit pinggang serta rasa kebas dan kekejangan
– Melawaskan sistem penghadaman yang memudahkan anda untuk “membuang” keesokan
harinya
– Badan lebih bertenaga dan rasa lebih ringan tubuh untuk bangun pagi.

Untuk kanak-kanak, mealshakes

Kebaikan:
– menangani masalah sembelit pada kanak-kanak

Cari saya jika nak order.
Nisha Razali (SID:1004211)
TEL|WA : 0182151847

Bestnya!!!

lovemeBismillahhirrahmannirrahim. Assalamualaikum semua.

Terasa ter rajin pulak meng update status kat blog sejak kebelakangan ini. Saya nak share pengalaman saya mengambil full set penyusuan shaklee dan lecithin.

Sejak saya consume mengambil full set ini, banyak benefit yang saya dapat. Antaranya kulit muka nampak cantik. Cantik bukan macam model tapi muka tu tak sopak. Tone color kulit muka jadi sekata.

Susu badan jadi pekat. Masalah perut mudah lapar tu dah kurang. Bila minum esp waktu pagi, sarapan pagi tu saya dah boleh control. Perut rasa kenyang.

Selsema memang dah jarang kena. Biasanya kalau anak-anak selsema, saya nie mudah kena jangkit. Demam pun begitu. Batuk sama gak.
Ohhh ya… Alfalfa… is the best supplemen. Seriously memang best. Pengganti kacip fatimah. Selain dari itu ia sebagai milkbooster. Saya dah cuba skip makan alfalfa dan saya nampak perbezaannya.  Lebih baik jangan skip. Consistent makan alfalfa. Rugi kalau skip. Ada banyak lagi yang nak di kongsi, kita sambung lain hari yea.

p/s:terasa puas hati rasanya bila dapat share pengalaman ngan korang semua 🙂
Wassalam.