Love My Neighbourhood Program

Assalamualaikum dan selamat pagi.. pagi nie nisha nak post iklan. Sambil membeli kita menderma. Nak tak? Jom kita menderma!!!

 

cares for our children

 

Berminat? boleh PM @ WA

~ NISHA RAZALI | SID : 1004211 | TEL @ WA : 018 215 1847 ~

Advertisements

Jantung untuk kehidupan

Alhamdulillah.. ter rajin nak menulis entri dalam blog hari ini. Selalunya memang kehabisan idea. Nasib baik terjumpa risalah mengenai ‘Jantung Untuk Kehidupan’.

Meh baca. Tambah pengetahuan.

KENALI JANTUNGlove jantung

Jantung adalah satu organ penting yang mula berfungsi sejak dari janin hinggalah seseorang itu meninggal duni. Ia mengepam darah untuk membekalkan oksigen dan nutrien ke seluruh badan melalui sistem peredaran darah.

Jantung yang sihat berupaya mengepam sebanyak 10,000 liter darah sehari.

Jantung yang sihat juga akan berdenyut kira-kira 100,000 kali sehari iaitu 60 hingga 81 kali seminit.

 

PENYAKIT JANTUNG

Seseorang individu boleh menghidapi 2 jenis penyakit jantung iaitu:

PENYAKIT JANTUNG KONGENITAL

Berlaku sejak dalam kandungan seperti jantung berlubang dan kecacatan injap jantung

PENYAKIT JANTUNG BUKAN KONGENITAL

Terjadi akibat jangkitan atau cara hidup tidak sihat seperti jantung koronari

 

SERANGAN JANTUNG

Seseorang itu dikatakan mendapat serangan jantung apabila otot jantungnya tidak mendapat bekalan darah yang mencukupi disebabkan atau bekalan darah terhenti sama sekali.

Ini terjadi apabila berlakunya pengumpalan lemak yang melekat pada dinding saluran darah yang lama kelamaan menyempit atau menyekat pengaliran darah ke jangtung.

Jika pembuluh darah tersumbat sepenuhnya, ini boleh menyebabkan serangan jantung.

 

FAKTOR-FAKTO RISIKO SERANGAN JANTUNG

~ Kurang senaman / tidak aktif

~ Pemakanan yang tida k sihat

~ Tekanan darah tinggi

~ Tekanan perasaan (stress)

~ Merokok

~ Kegemukan

~ Diabetes

 

TANDA-TANDA SERANGAN JANTUNGsakit jantung

~ Sesak nafas

~ Sakit dada yang menekan-nekan bermula di bahagian tengah atau kiri dada dan biasanya merebak ke lengan kiri dan leher

~ Sakit mencengkam sehingga boleh menyebabkan pitam atau pengsan

~ Berpeluh dingin

~ Berasa sejuk walaupun suhu persekitaran panas

~ Pening kepala dan berasa loya

 

MENCEGAH SERANGAN JANTUNG

Amalkan Cara Hidup Sihat

~ Bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu, 20-30 minit setiap kali.

~ Makan secara sihat

~ Kekalkan berat badan unggul

~ Berhenti merokok

~ Belajar menangani tekanan perasaan

~ Periksa paras glukosa darah

~ Awasi paras kolestrol

~ Lakukan pemeriksaan secara berkala

 

Anda boleh cuba alternatif ini untuk menjaga kesihatan jantung anda. Klik kat gambar yea untuk lihat lebih jelas.

love jantung1_Fotor_Collage_Fotor_Fotor1

 

For order, contact me as usual

– NISHA RAZALI | SID : 1004211 | TEL @ WA : 018 215 1847

 

Note: Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Testimonial – Jantung

Bila dengar dan baca testimonial dari rakan-rakan di FB, datang semangat untuk terus share dengan semua orang tentang kebaikan produk shaklee.

Amalan makanana sunnah nisha tak pernah ketepikan. Nisha lagi suka mix kan makanan sunnah dengan produk Shaklee contohnya madu dengan ESP atau Kurma dengan ESP. Hasilnya? anda kena cuba sendiri. Nisha cerita jea tak syiok kan.

Hari ini nisha nak share testimonial dari seorang sahabat yang pernah menjalani operation jantung dan kita baca apa yang dia consume untuk kesihatan jantungnya. Nak lihat gambar lebih jelas, klik pada gambar tu yea.

 

testi6_Fotor_Fotor_Collage_Fotor

Dah nak sampai penghujung entri nie, meh baca post Jantung untuk Kehidupan. Walaupun entri ini pendek, harap ia memberi info yang berguna.

 

Sharing is Caring

– NISHA RAZALI 018 215 1847 –

Perlukah kita detoks?

Terkeluar idea nak tulis pasal “perlukah kita detoks?”

Ada QUIZ untuk anda yang akan menentukan adakah anda perlu Detox atau tidak.fikir

Jawab sejujurnya dengan ya atau tidak. Beri nilai 1 untuk Ya, nilai 0 untuk Tidak.

1) Adakah anda merasa lelah / badan sakit2 ketika bangun pagi, walaupun anda cukup tidur?
2) Apakah anda minum lebih daripada 3 cawan kopi, teh, atau softdrinks sehari?
3) Apakah anda sering mengalami gelisah/fikiran negatif/moody/stress?
4) Apakah anda sering berasa kembung selepas makan?
5) Apakah anda menkonsumsi alcohol setiap hari?
6) Apakah anda merokok dan / atau tinggal / kerja bersama perokok?
7) Adakah anda tinggal dan bekerja di bandar besar?
8) Apakah anda jarang makan buahbuahan dan sayur-sayuran segar?
9) Adakah anda makan daging merah lebih dari 2 kali seminggu?
10) Apakah anda sering makan bergoreng dan fast food?
11) Apakah anda sering selesema atau alahan?
12) Apakah mood anda sering berubah-rubah
13) Apakah anda sering ketagihan makanan seperti makanan yang manis2 atau roti?
14) Apakah anda sering tidak makan pagi?
15) Apakah berat badan anda mudah naik?
16) Apakah anda sukar menumpukan perhatian?
17) Apakah anda sering sembelit dan cirit-birit?
18) Apakah anda sering sakit otot?
19) Apakah anda sering cepat lelah?
20) Apakah anda sering mengalami jangkitan fungus?

Jika Total anda 5 atau lebih, disarankan anda melakukan Detox.

 

laluan-detoks

Sumber : Google

Perlukah kita detoks?

Perlu, kerana Detoksifikasi (detoks) adalah proses pengeluaran racun atau zat-zat yang bersifat racun dari dalam tubuh. Anda boleh lihat bagaimana proses Detoks berlaku melalui gambarajah di sebelah.

Terapi detoks paling tua dan sudah ratusan tahun dilakukan oleh manusia adalah puasa. Dengan pola makan yang lebih sederhana dan semulajadi sahaja, manusia dahulu sudah memahami bahawa sekali waktu tubuh perlu detoks.

Detoks amat penting bagi manusia moden dengan pola makan yang cenderung menimbulkan hampas lebih banyak dan tersumbat pada sistem tubuh.

Adakah anda tahu, toksin mengakibatkan proses penuaan dan kerosakan lebih cepat pada seluruh sel tubuh. Waktu tidak ada hubungannya dengan penuaan. Penuaan atau proses degenerasi semata-mata adalah karena toksin dan dehidrasi yang kita tabung selama bertahun-tahun.

Apa manafaat dari Detox?

Tujuan detoks ini mengurangkan beban dari sistem pencernaan, sehingga dapat bekerja lebih berkesan, dan untuk merangsang organ2 badan yang tugasnya membersihkan dan menghilangkan racun.

Detoks akan meningkatkan penampilan kita secara menyeluruh, pola tidur akan kembali normal dan menstabilkan keadaan emosi kita. Detox juga meningkatkan gaya hidup yang sihat, kesihatan yang lebih baik dan menurunkan berat badan yang berlebihan.

Kejayaan Detox sangat bergantung apa yang anda makan dan minum, tetapi kejayaannya dapat ditingkatkan dengan pengambilan salah satu supplemen ini untuk mempercepatkan pembuangan toxin agar anda lebih relax dan mengurangkan stress. Ibu mengandung tidak dibenarkan ambil yea.

Herb-Lax™_Fotor_Collage_Fotor

 

Berminat, contact me as usual

~ NISHA RAZALI | SID : 1004211 | TEL @ WA : 018 215 1847 ~

Untuk rasa lebih sihat, kulit lebih muda menawan

Siapa pernah cuba flawless Beauty Set? Siapa pernah cuba salah satu produk seperti gambar di bawah?

vivix2_Fotor_Collage_Fotor

Kalau tak pernah dan yang tengah berkira-kira ingin mencuba, jom kita baca entri ini

Kolagen berfungsi bagi mengekalkan keanjalan dan ketegangan kulit. Kulit yang kerap terdedah kepada pancaran matahari ditambah dengan pencemaran sekeliling menyebabkan kolagen di dalam sel menyusut dengan lebih cepat sebelum ia mampu di bina semula. Akibatnya, kehilangan kolagen menjadi kulit kendur berkedut, kuku mudah patah dan rambut nipis tidak bermaya.

Shaklee menawarkan Set Flawless Beauty yang lengkap dengan nutrisi penting untuk menyerlahkan kejelitaan anda.

Kebaikan:

~ Membantu menghasilkan kolagen yang diperlukan bagi memelihara kesihatan kulit, tendon, ligamen dan salur darah

~ Menggalakan kulit menjadi lebih tegang, anjal dan lebut

~ Menggalakan rambut menjadi lebih kuat, lebat dan bersinar

~ Membantu mengekalkan kesihatan tulang rawan, tulang dan gigi

Bulan ini promosi Collagen Powder beli 6 percuma 1. Apa kata grab cepat-cepat. Bukan mudah nak dapat promosi macam ini. Dan, jangan sampai ada yang nampak tua dari usia.

Any question, contact me as usual

NISHA RAZALI | SID : 1004211

TEL @ WA : 018 215 1847

Demam Denggi

Hari ini nisha buat entri mengenai demam denggi memandangkan ada di kalangan rakan-rakan yang mula di serang demam denggi.

Walaupun ada sesetengah dah tahu. Kita flashback atau review mengenai apa itu demam denggi. Biar semua orang start alert mengenai penyakit ini.

Jom baca.

Pengenalannyamuk

Demam denggi adalah sejenis penyakit jangkitan virus yang merebak melalui gigitan nyamuk Aedes aegypti yang telah dijangkiti.

Terdapat empat (4) jenis virus yang boleh menyebabkan demam denggi (DEN 1, DEN 2, DEN 3 dan DEN 4).

Jangkitan oleh salah satu jenis virus akan memberikan imuniti terhadap virus jenis itu sahaja, jika individu tinggal di kawasan jangkitan denggi, mereka boleh di jangkiti lebih dari sekali seumur hidupnya.

Lebih 100 negara di Asia Selatan, Asia Tenggara, Afrika, Amerika Timur Mediterranean dan Pasifik Barat mengalami masalah denggi.

Tanda dan gejala

  • Kebiasaannya demam akan terjadi pada hari ke tiga (3) hingga ke empat belas (14) selepas digigit oleh nyamuk yang dijangkiti, kebiasaannya di antara 4 hingga 7 hari.
  • Selalunya ia akan bermula dengan demam kuat yang mengejut, sakit kepala yang teruk/kuat, sakit pada bahagian belakang mata serta otot-otot dan sendi-sendi. Ruam merah di kulit juga boleh terjadi.
  • Demam ini boleh mencapai suhu 40 – 41 C, dan selalunya akan berlarutan selama 2 hingga 7 hari. Ia juga boleh menyebabkan serangan sawan dikalangan kanak-kanak di bawah umur 6 tahun. Sakit teruk pada tulang-tulang, otot-otot dan sendi-sendi. Demam denggi ini juga dikenali sebagai “breakbone fever”.
  • Ruam selalunya akan tumbuh pada hari ke 3 dan 4 selepas bermulanya demam.
  • Muntah dan kurang selera makan.

Pemastian diagnosa penyakit

Antibodi akan dikesan di dalam darah (Dengue IgM) (Antibodi yang dihasilkan oleh sistem pertahanan badan untuk melawan jangkitan).

Ujian PCR (kaedah mengesan genetik virus) boleh mengesan virus denggi di dalam darah dan nyamuk boleh didapati di sesetengah makmal.

NSI antigen: Satu lagi test yang mengesan virus ini pada peringkat awal/demam.

Rawatan

  • Segera berjumpa dengan doktor kerana tiada ubat yang khusus untuk merawat demam denggi.
  • Rehat dan banyakkan minum air masak. Ubat paracetamol boleh diambil untuk menurunkan demam dan mengurangkan kesakitan.
  • Elakkan ubat aspirin bagi kanak-kanak di bawah umur 12 tahun.
  • Mandi jerlum.
  • Antibiotik tidak diperlukan.

Demam Denggi Berdarah

Merupakan demam denggi yang teruk disebabkan oleh jangkitan virus denggi.

Kebiasaan tanda sakit adalah sama dengan demam denggi. Pesakit akan menjadi teruk disebabkan oleh radangan di salur darah. Tanda-tanda yang biasa termasuklah muntah, pitam dan sakit di bahagian abdomen.

Salur darah di dalam badan boleh mengalami kebocoran dan menyebabkan isi padu darah berkurangan. Ini boleh menyebabkan pesakit mengalami renjatan (shock) dan akhirnya boleh menyebabkan kematian.

Tiada ubat-ubatan yang khusus untuk merawat demam denggi. Pesakit perlu dimasukkan ke wad bagi rawatan demam denggi berdarah. Rawatan awal boleh mengelakkan kematian dengan kadar kurang daripada 1%. Pesakit akan diberikan rehidrasi untuk memastikan beliau tidak mengalami renjatan.

Walaupun nama penyakit ini demam denggi berdarah, masalah yang membawa kemudaratan adalah masalah kebocoran salur darah yang menyebabkan renjatan dan bukan pendarahan yang menjadi masalah utama.

Faktor penyumbang

Intravena:

  • Pembangunan yang pesat di bandar-bandar terutama di Negara Tropika menyebabkan kepadatan penduduk tinggi dan tapak binaan yang banyak.
  • Peningkatan penggunaan bahan plastik dan pembuangan tayar lama boleh menyebabkan pembiakan nyamuk yang baru.
  • Pergerakan manusia dari satu tempat ke tempat yang lain menyebabkan penularan berlaku dengan cepat.

Pencegahan

Pada masa sekarang tiada vaksin untuk mengubati demam denggi. Walau bagaimanapun usaha-usaha sedang dijalankan untuk menghasilkan vaksin tersebut.

Elakkan gigitan nyamuk dengan:hapus denggi

  • Gunakan ubat nyamuk.
  • Gunakan kelambu semasa tidur. Gunakan ‘repellent’ jika perlu.
  • Elakkan aktiviti semasa nyamuk aktif menggigit (5.30 pagi-8.00 pagi dan 5.30 petang-8.00 malam).
  • Pakai pakaian berlengan panjang dan seluar panjang apabila keluar daripada rumah.
  • Pasang jaring halus (mosquito mesh) di tingkap dan pintu.

Menghapuskan tempat-tempat pembiakan nyamuk:

  • Menghapuskan tempat pembiakan nyamuk di sekeliling rumah. Musnahkan semua bekas yang boleh menakung air hujan atau lebihan air, terutamanya di besen, tayar lama, bekas bunga, bekas plastik dan tong. Jika tidak boleh dimusnahkan, letakkan bahan pembunuh jentik-jentik di bekas tersebut.
  • Kerap tukar air di bekas minuman haiwan peliharaan.

Jika anak anda disyaki mengalami sakit denggi dan dipantau sebagai pesakit luar (tidak dimasukkan ke wad), bawa anak anda segera ke hospital/klinik jika:

  • Muntah berlarutan/berpanjangan.
  • Sakit perut.
  • Kurang bermaya/sawan.
  • Sesak nafas.
  • Pucat/sejuk pada tangan dan kaki.
  • Pendarahan: daripada gusi/hidung, muntah darah, najis berdarah dan tanda-tanda merah pada kulit.

Maklumat lanjut

  • Sila berjumpa Pegawai Perubatan atau Pakar Pediatrik.
  • Pejabat Kesihatan berhampiran.
  • Klinik Kesihatan berhampiran.
  • Pusat Kawalan Penyakit Berjangkit melalui laman web, http://www.dph.gov.my atau telefon : 03-8883 3888

 

Ini Tips dan Petua  Merawat Demam Denggi 

– Minum air suam / air masak dengan banyaknya.

– Minum sup ketam. Samada ketam nipah atau apa-apa jenis ketam.

– Minum jus daun betik. Cari daun pokok betik yang matang. Kemudian tumbuk daun itu dan perah untuk dapatkan jusnya. Minum satu sudu kecil jus itu.jangan campur dengan air, kerana jus itu sangat pahit. Jangan lupa basuh daun betik itu sebelum menumbuknya yea.

– Minum jus buah kiwi. Kisar buah kiwi yang fresh dan minum jusnya

– Minum jus kurma. Kisar buah kurma dalam 10 – 20  biji bersama segelas air suam. Minum setengah gelas waktu pagi dan setengah gelas  waktu petang setiap hari sehingga sembuh.

– Minum jus jambu

– Minum jus pegaga. Kisar pegaga dan minum jusnya.

– Makan buah tembikai merah banyak-banyak

Anda juga boleh mencuba supplement tambahan ini bagi membantu dalam menyembuh demam denggi. Klik pada gambar untuk melihat lebih jelas lagi.

demam denggi

 

Jika anda ingin mendapatkan supplemen tambahan ini, boleh contact saya seperti di bawah

– NISHA RAZALI | SID : 100422 | TEL @ WA : 018 215 1847

 

 

Sumber dari:

http://www.myhealth.gov.my/index.php/bayikanak-kanak/penyakit-berjangkit/demam-denggi

 

Garlic.. Sedap tak?

Siapa suka makan garlic mentah? Nisha sendiri pun tak suka. Kecuali yang ditumis dalam masakan tu boleh lagi makan.

Apa yang istimewa tentang garlic ini? Jom kita baca entri pasal GARLIC Sgarlichaklee.

Shaklee Garlic Complex merupakan satu formulasi Shaklee yang unik bagi mengekalkan komponen semulajadi Allicin yang mempunyai pelbagai manfaat.

Allicin tidak terdapat di dalam bawang putih“biasa” – ia dihasilkan apabila bawang putih dihiris halus atau dihancurkan. Bawang putih terpotong yang telah dibiarkan untuk masa yang lama tidak mengandugi sebarang Allicin.

Yang istimewanya Garlic Complex dihasilkan secara eksklusif pada suhu bilik tanpa haba untuk memastikan pengkalan 100% Allicin aktif.

Garlic Complex menggabungkan Rosemary dan Spearmint bagi meningkatkan lagi kuasa antioksida. Ianya mengandungi pelbagai VITAMIN E untuk meningkatkan sebatian aktif garlic dan keberkesanannya didalam tubuh kita.

 

GARLIC mempunyai khasiat terbaik yang memberi manafaat seperti: Garlic

~ sebagai antibiotik semulajadi, antioksidan yang kuat, anti inflamasi dan agent antiviral

~ mengandungi bahan semulajadi melawan fungus/kulat

~ mengekalkan paras sihat kolestrol

~ mengekalkan paras sihat tekanan darah

~ meningkatkan insulin dalam darah pesakit Diabetes

~ melancarkan peredaran darah

~ membantu bagi mereka yang bermasalah berkaitan dengan penghadaman seperti kembung perut, gastrik, ketidakhadaman

~ Mampu menentang bakteria H.pylori bakteria dan menghalang ulser gastrik

~ Membantu mengelak dan merawat kanser dengan mengurangkan bahan pencetusan kejadian kanser – Nitrosamine

~ Mampu melawan bakteria dan semua jenis jangkitan pada:
– Kerongkong & Telinga (throat & ear infection)
– Perut memulas (stomach upset)
– Cirit-birit (Diarrhea)
– Bronkitis
– Luka-luka (infected wounds)
– Jangkitan yang berulang-ulang seperti telinga, kerongkong, gusi, mulut, dada, sistem air kencing

~ sebagai agent detoks kerana mampu mengeluarkan raksa dari tubuh dengan pantas

~ mengandungi vitamin A, B1 dan C

~ gout – bagus untuk sakit dan bengkak kerana bawng putih mengandungi natrium

~ dan banyak lagi

– NISHA RAZALI | SID : 1004211 | TEL @ WA : 018 215 1847 –

Menyahtoksin untuk tubuh yang sihat, bertenaga dan wajah berseri

Menarik tajuk hari ini. Siapa belum lagi detox? Sebelum itu, jom kita baca simptom-simptomnya

 

Adakah anda mengalami salah satu daripada masalah berikut?

-> Jerawat / Kulit kusam

-> Selalu berasa lesu dan kurang bertenaga

-> Sakit kepala berulang

-> Rasa gatal, emosi bercelaru

-> Radang pada kulit

-> Alahan

-> Ekzema

 

Simptom di atas menunjukkan yang tubuh anda mungkin mempunyai toksin yang berlebihan. Set Shaklee Super Detox dapat membantu mengeluarkan toksin dan bahan buangan daripada badan untuk mengembalikan tubuh yang sihat.

Kebaikan:

~ membantu menyingkirkan toksin berbahaya daripada badan

~ membantu meningkatkan kesihatan hati

~ meningkatkan seri wajah

~ meningkatkan sistem imun terhadap jangkitan tubuh

 

Gambar di bawah ini telah ditulis kebaikan setiap produk (Klik kat gambar tu untuk lihat lebih jelas)

Garlic_Fotor_Collage_Fotor_Fotor

Jika ada sebarang pertanyaan, contact me as usual

Nisha Razali | SID : 1004211

TEL @ WA : 018 215 1847

Penyakit Buah Pinggang

Teringat masa melawat arwah mak ngah di hospital kedah, nisha ada ambil beberapa risalah. Meh baca entri dari risalah mengenai penyakit buah pinggang.

APA FUNGSI BUAH PINGGANG?

Fungsi buah pinggang adalah mengekalkan imbangan homestatik cecair dengan penapisan dan penyingkiran metabolit (seperti urea) dan galian dari darah dan menyingkirkannya, bersama air sebagai kencing.

Selain membersihkan darah, buah pinggang mengawal kandungan air dan garam yang terdapat didalamnya.

 

APAKAH PENYAKIT BUAH PINGGANG KRONIK?

Penyakit buah pinggang kronik berlaku apabila seseorang individu mengeluarkan protein berlebihan di dalam air kencing atau mengalami pengurangan fungsi buah pinggang yang ketara.

Ia boleh mengakibatkan komplikasi seperti tekanan darah tingg, kekurangan darah, kerosakan jantung dan salur darah.

 

PENYEBAB BUAH PINGGANG KRONIK

~ Diabetes (Kencing Manis)

~ Tekanan Darah Tinggi

~ Glomerulonephritis (keradangan buah pinggang)

~ Jangkitan kuman

~ Batu karang

~ Penyakit keturunan

 

TANDA DAN GEJALA PENYAKIT BUAH PINGGANG

~ Ketidakselesaan atau merasa membakar semasa membuang air kencing

~ Darah keluar bersama-sama air kencing

~ Perubahan kekerapan membuang air kencing pada waktu tengah malam

~ Sakit belakang (bahagian ioin)

~ Bengkak pada pergelangan kaki

~ Sembab di keliling mata yang berlarutan, terutamanya pada sebelah pagi

 

CARA UNTUK MENGESAN PENYAKIT BUAH PINGGANG

Pada peringkat awal:

Dengan menjalani ujian darah dan air kencing bagi mengesan tanda-tanda berlaku kerosakan kepada buah pinggang

 

APAKAH AKIBAT JIKA TIDAK DIKESAN AWAL?

Risiko mengalami kerosakan teruk hingga memerlukan rawatan dialisis atau menjalani pemindahan buah pinggang

Risiko kematian disebabkan oleh serangan jantung.

 

SIAPA YANG BERISIKO?

~ Pesakit Diabetes (Kencing Manis)

~ Pesakit Darah Tinggi

~ Perokok

~ Berat badan yang berlebihan

~ Mempunyai ahli keluarga yang menghidapi diabetes, darah tinggi dan penyakit buah pinggang

~ Pesakit yang mengalami gejala penyakit buah pinggang lain

 

LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN

~ Mengambil ubat-ubatan bagi mengurangkan protein dalam air kencing dan melindungi buah pinggang.

~ Mengawal tekanan darah

~ Mengawal gula dan kolestrol di dalam darah

~ Berhenti merokok

~ Bersenam

~ Mengawal berat badan

 

Alternatif lain, anda juga boleh cuba mengamalkan minum vivix memandangkan pesakit buah pinggang tidak boleh mengambil supplemen yang banyak.

 

– NISHA RAZALI | TEL @ WA : 018 215 1847 –