Jantung untuk kehidupan


Alhamdulillah.. ter rajin nak menulis entri dalam blog hari ini. Selalunya memang kehabisan idea. Nasib baik terjumpa risalah mengenai ‘Jantung Untuk Kehidupan’.

Meh baca. Tambah pengetahuan.

KENALI JANTUNGlove jantung

Jantung adalah satu organ penting yang mula berfungsi sejak dari janin hinggalah seseorang itu meninggal duni. Ia mengepam darah untuk membekalkan oksigen dan nutrien ke seluruh badan melalui sistem peredaran darah.

Jantung yang sihat berupaya mengepam sebanyak 10,000 liter darah sehari.

Jantung yang sihat juga akan berdenyut kira-kira 100,000 kali sehari iaitu 60 hingga 81 kali seminit.

 

PENYAKIT JANTUNG

Seseorang individu boleh menghidapi 2 jenis penyakit jantung iaitu:

PENYAKIT JANTUNG KONGENITAL

Berlaku sejak dalam kandungan seperti jantung berlubang dan kecacatan injap jantung

PENYAKIT JANTUNG BUKAN KONGENITAL

Terjadi akibat jangkitan atau cara hidup tidak sihat seperti jantung koronari

 

SERANGAN JANTUNG

Seseorang itu dikatakan mendapat serangan jantung apabila otot jantungnya tidak mendapat bekalan darah yang mencukupi disebabkan atau bekalan darah terhenti sama sekali.

Ini terjadi apabila berlakunya pengumpalan lemak yang melekat pada dinding saluran darah yang lama kelamaan menyempit atau menyekat pengaliran darah ke jangtung.

Jika pembuluh darah tersumbat sepenuhnya, ini boleh menyebabkan serangan jantung.

 

FAKTOR-FAKTO RISIKO SERANGAN JANTUNG

~ Kurang senaman / tidak aktif

~ Pemakanan yang tida k sihat

~ Tekanan darah tinggi

~ Tekanan perasaan (stress)

~ Merokok

~ Kegemukan

~ Diabetes

 

TANDA-TANDA SERANGAN JANTUNGsakit jantung

~ Sesak nafas

~ Sakit dada yang menekan-nekan bermula di bahagian tengah atau kiri dada dan biasanya merebak ke lengan kiri dan leher

~ Sakit mencengkam sehingga boleh menyebabkan pitam atau pengsan

~ Berpeluh dingin

~ Berasa sejuk walaupun suhu persekitaran panas

~ Pening kepala dan berasa loya

 

MENCEGAH SERANGAN JANTUNG

Amalkan Cara Hidup Sihat

~ Bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu, 20-30 minit setiap kali.

~ Makan secara sihat

~ Kekalkan berat badan unggul

~ Berhenti merokok

~ Belajar menangani tekanan perasaan

~ Periksa paras glukosa darah

~ Awasi paras kolestrol

~ Lakukan pemeriksaan secara berkala

 

Anda boleh cuba alternatif ini untuk menjaga kesihatan jantung anda. Klik kat gambar yea untuk lihat lebih jelas.

love jantung1_Fotor_Collage_Fotor_Fotor1

 

For order, contact me as usual

– NISHA RAZALI | SID : 1004211 | TEL @ WA : 018 215 1847

 

Note: Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s